Vacatures

In 2023 waren er 146 vacatures, waarvan 4 doorlopend. Het aantal ontstane vacatures in 2023 is iets behoorlijk toegenomen (+40) t.a.v. 2022.


Arbeidsmarkt

De krapte op de arbeidsmarkt in Haaglanden speelde in 2023 nog steeds. Dat zien we ook aan het aantal vacatures en de doorlooptijd van vacature tot start van een nieuwe collega.

Gemiddelde doorlooptijd Functie Toelichting
11 weken Gedragswetenschapper Vacature heeft vrijwel doorlopend uitgestaan
6- 22 weken Ambulant hulpverlener Korte periode: ambulant hulpverlener gemeente Lange periode: specifieke functies zoals Ouderschap Blijft
8-14 weken Pedagogisch medewerker Korte periode: logeerhuis regulier en daghulp Lange periode: logeerhuis LVB

Aantal sollicitanten - mismatch

Het aantal sollicitanten dat wij op de vacatures hebben binnengekregen valt niet tegen. De aandacht die wij voor de vacatures vragen via social media en door de inzet van gerichte online campagnes heeft bijgedragen aan een flink aantal sollicitaties, namelijk: 835 sollicitaties door 641 sollicitanten.

Toch hebben we een deel van de vacatures niet of moeizaam in kunnen vullen. Als we kijken naar de redenen voor afwijzing van het grote aantal sollicitanten dan zien we vaak de volgende oorzaken voor het ontstaan van de mismatch:

  • Het ontbreken van de juiste opleiding / graag aan de slag willen als zij-instromer (eis opleiding betaald door Jeugdformaat).
  • Meerdere sollicitaties lopen waarna er gekozen wordt voor een andere werkgever.
    • Bij Gedragswetenschappers en Pedagogisch Medewerkers is de belangrijkste reden: een hoger salaris. Bij Ambulant hulpverleners speelt zowel ‘op meerdere paarden wedden’ als de hoogte van het salaris als doorslaggevende factor minder.
  • Geen overeenstemming over salaris
  • Wens voor klein contract omdat men de combinatie wil maken met ZZP werk.

Visie op recruitment 

Vanuit de visie is in 2023 gewerkt aan:

  • Interne processen; het proces van het publiceren van een vacature tot aan het in dienst melden van de sollicitant is grondig aangepakt: resultaat sterk verbeterde communicatie richting de sollicitanten. Minder handmatige acties voor recruitment en de personeelsadministratie (dus tijdsbesparing)
  • Campagnes; inzet gericht op specifieke doelgroepen via social media. Dit is met name voor specifieke functies ingezet. Ook zijn er laagdrempelig campagnes gevoerd waarin we de mogelijkheid hebben geboden om eerst online een korte verkennende afspraak te maken, voordat men het sollicitatietraject ingaat.
  • Persoonlijk contact. Alle sollicitaties, vormen van marketing en koude acquisitie (automatische berichten via LinkedIn) zijn allemaal persoonlijk persoonlijk opgevolgd. Bleek een sollicitant niet geschikt voor de functie waarop deze solliciteerde, dan is er in gesprek naar andere mogelijkheden gekeken.
  • Twee laatste elementen vanuit de visie waar in 2023 een start mee is gemaakt: een plan voor een pilot (en na succes uitrol van referral recruitment (medewerkers als ambassadeurs en gebruik maken van hun netwerk). Streven is om dit in 2024 in te zetten als we een goed en betaalbaar systeem beschikbaar hebben. We gaan in 2024 vol aan de slag met employer branding (laden van het werkgeversmerk). Jeugdformaat wil een organisatie zijn waar mensen graag willen werken en waarbij succesverhalen worden gedeeld in vrienden- en kennissenkringen. Er wordt daarom gewerkt aan de basis voor een nieuwe, duidelijke, aparte ‘werken bij website’.

 


Factsheet recruitment 2023